• Beste leden, ouders/verzorgers, supporters en iedereen die RKSV Nuenen een warm hart toedraagt.

Het is ondertussen al weer vijf weken geleden dat wij ons sportpark hebben moeten sluiten en alle activiteiten hebben moeten stoppen. Een moeilijke tijd voor iedereen die het voetbal en onze vereniging in het bijzonder een warm hart toedraagt. We missen de actie op de velden, het gejuich van de supporters, het sportieve plezier en de gezelligheid in de kantine. Het blijkt maar weer eens dat voetbal de belangrijkste bijzaak in het leven is!

Gelukkig zijn er nu in ieder geval voor de jeugd een aantal positieve ontwikkelingen. Behalve het goede nieuws dat de scholen vanaf 11 mei weer open gaan heeft het kabinet  aangekondigd dat vanaf 29 april kinderen tot en met 12 jaar weer kunnen sporten, waarbij ze niet per se de 1,5 meter afstand hoeven aan te houden. Voor jeugd van 13 tot en met 18 jaar dit ook toegestaan mits zij wél op 1,5 meter afstand van elkaar blijven.

Binnen de KNVB is een werkgroep bestaande uit verschillende disciplines al enige tijd bezig met de voorbereidingen. Nu er groen licht is om hiermee verder te gaan, worden voetbalvormen, trainingen, protocollen en tips (zoals het vaststellen van de beste route om groepsvorming tegen te gaan) verder ontwikkeld om de verenigingen, coaches en vrijwilligers straks goedbeslagen op weg te helpen.

Een aantal zaken zijn in ieder geval op dit moment al duidelijk: de kantine en de kleedkamers blijven voorlopig nog dicht en ouders mogen niet langs de lijn staan. Competities en het spelen van officiële wedstrijden zullen niet voor het najaar worden hervat.

Wanneer wij kunnen heropenen voor de jeugd  is afhankelijk van de gemeente en het beschikbaar komen van een sport breed protocol dat wordt opgesteld in samenwerking met NOC*NSF en de VSG (Vereniging Sport en Gemeenten). Dit protocol wordt opgesteld om de veiligheid te waarborgen voor alle sportverenigingen in Nederland. We willen vragen om onze berichtgeving hierover de komende dagen goed in de gaten te houden. Het is belangrijk dat de sport en ons voetbal de komende periode weer laat zien hoe belangrijk wij zijn voor een gezonde samenleving, waarin kinderen veilig en verantwoord kunnen sporten.

Voor de senioren verandert er op dit moment niets en zijn er dus voorlopig helaas geen trainingen, wedstrijden of andere activiteiten op het sportpark. Uiteraard zullen wij zullen wij jullie informeren over verdere ontwikkelingen.

Zoals al eerder gemeld zijn wij als vereniging  ondanks alle beperkingen toch druk bezig met voorbereidingen en plannen voor het nieuwe seizoen.  Ons 1e elftal speelt volgend seizoen opnieuw in de hoofdklasse. Over de positie van Nuenen 2 wordt op dit moment nog nagedacht. RKSV Nuenen gaat deelnemen aan de O23 competitie. Deze nieuwe competitie is onderdeel van de herstructurering van de KNVB voor de jeugd. De bond wil met dit initiatief de kans op speeltijd en ontwikkeling bij spelers vergroten, in de fase dat ze (nog) niet in het eerste elftal spelen, maar ook geen jeugdspelers meer zijn.

De competitie structuur van de JO19 gaat ook veranderen. De kans is aanwezig dat zij ingedeeld gaan worden in de 2e Divisie.

De planning was om het lopende seizoen af te sluiten met onze Algemene Ledenvergadering, die geagendeerd stond voor 25 mei. Deze kan door de huidige situatie geen doorgang vinden. Wij hebben, onder voorbehoud van overheidsrestricties, een nieuwe datum van 15 juni gepland. Hierover zal nog nader gecommuniceerd worden.

Het zal duidelijk zijn dat deze periode forse negatieve financiële consequenties voor onze club heeft, denk daarbij bijvoorbeeld aan het wegvallen van de inkomsten uit de kantine. Wij hebben inmiddels een beroep gedaan op de regelingen om financiële compensatie te krijgen.

Ons bestuur probeert in deze fase waarin we fysieke contacten zoveel mogelijk willen vermijden, toch op een goede manier tot besluitvorming te komen. Afhankelijk van de verschillende scenario’s hebben en zullen wij u tijdig informeren via onze bekende kanalen. Social media, Sportlink en per mail. Daarnaast  kunt ons altijd te bereiken per telefoon of per mail als u persoonlijke vragen heeft. Het loont ook zeker de moeite om onze vernieuwde website te bekijken. Deze is nog in opbouw maar ziet er al heel goed uit! We denken hiermee nog beter en sneller te kunnen communiceren.

Wij hopen dat u ook in deze lastige periode achter RKSV Nuenen blijven staan. Ook onze gewaardeerde sponsoren maken zware tijden door, wij roepen dan ook iedereen op om hen zoveel mogelijk te steunen.

Mocht u als vrijwilliger u steentje bij willen dragen (op voetbalgebied, kantine, onderhoud, etc) dan juichen wij dit van harte toe. Aanmelden kan bij de Vrijwilligerscoördinator Valesca Waleson 06-10510754.

Wij zijn nog aan het nadenken over een passende seizoensafsluiting/opening. Het allerbelangrijkste is dat iedereen gezond blijft en dat wij elkaar binnenkort weer allemaal kunnen ontmoeten op ons sportpark.

Het bestuur van RKSV Nuenen